duminică, 21 iunie 2009

Nostalgia filozofiei

Pentru ca ma pregatesc de un concediu de 2 saptamani, m-a apucat o nostalgie catre preocuparea adolescentei mele : filozofia. Ma gandesc la un plan de a citi cu program in aceasta vacanta si parca abia astept. Desi a face ceva cu program a fost pentru mine tot timpul ceva dezirabil dar nerealizabil, totusi proiectul in sine ma excita. Asa ca am rascolit prin arhiva mea de cursuri din facultate si am dat peste notitele de la un curs de G. Liiceanu din 2000. E vorba de o prelegere despre ce faceam noi pe-acolo, adica ne pregateam sa fim filozofi, desi in particular eram la un curs de "Fenomenologie si hermeneutica", curs in care profesorul ne tinea prelegeri despre "Sein und Zeit" (Fiinta si timp, pe atunci netradusa in romaneste) de Martin Heidegger.

Asadar Liiceanu s-a gandit sa ne tina o ora ca introducere in studiul filozofiei. In primul rand a inceput cu o lista de lecturi secundare, care sa ne indrume in a intelege marile momente ale filozofiei. Transcriu mai jos notitele cursului din 10.05.2000, asa cum le-am regasit pe hartie.

Lista de lecturi

1. Fustel de Coulanges - Cetatea antica (ed. Meridiane, 1984)
2.Erwin Rohde-Psyche (ed. Meridiane, 1985)
3.E.R. Dodds - Grecii si irationalul (ed. Polirom, 1998)
4.Walter Otto - Zeii Greciei (ed. Humanitas, 1995)
5.Henri-Irenee Marrou - Sfantul Augustin si sfarsitul culturii antice (ed. Humanitas, 1997)
6.Johan Huizinga - Amurgul Evului Mediu (ed. Humanitas, 2002)
7.Jacob Burckhardt- Cultura Renaşterii în Italia (?ed.Minerva, 2000?)
8. Paul Hazard - Criza constiintei europene 1680-1715 (ed. Humanitas, 2007)
9. Ricarda Huch -Romantismul germna (ed. Univers, 1974)

Preliminarii la studiul filozofiei

Moduri de a te ocupa de filozofie:
a) amator
b) profesionist ("cu diploma" institutionala sau informala)

Stadii de profesionalim: i. profesor; ii. cercetator; iii. ganditor

i. Profesorul
Calitatile necesare:
1. Logica (claritatea, prezentarea pe subpuncte)
2. Capacitatea de a trezi interesul (ceea ce spui la curs trebuie sa fie cel mai important lucru din lume in ochii auditorilor)
3. Dictie
4. Trecerea rampei (histrionism, stiinta de a privi abstract in sala)
5. Capacitatea de a prezenta corect si esentialul

ii. Cercetatorul
- cel care adanceste o problema pana la epuizare
- evidentiaza prin asociere
- urmeaza traseul sau dezlegarea unei probleme sau cercetarea si prezentarea unui document
Calitati necesare:
1. Meticulozitate
2. Cunoasterea perfecta si exhaustiva a subiectului
3. Corectitudine stiintifica
4. Judecata foarte clara - va fi judecat la randul lui de "D-zeul cercetatorilor"

iii. Ganditorul
- cel ce gandeste pe cont propriu
- critica adevarata a unui filozof se face la nivelul unui alt filozof (ganditor)
- impersonalul dispare in spatiul gandirii
- lucreaza in spatiul originalului dar cu cunoasterea a ceea ce au spus altii
- nu lasa o problema sa se "inchida" - chia daca el o crede epuizata

"Istoria filozofiei = galeria personajelor care au gandit altfel aceleasi probleme"
"Studiul filozofiei = dobandirea gandirii si deci a libertatii"
"In orice problema, un om liber are o opinie asumata"
"In filozofie e vorba de o imitatie a actului si nu a rezultatului"

Studentul
- a studia = a dori, a aspira
- instrumente necesare studiului - limbile straine si clasice, istoriile, dictionarele si enciclopediile
- exista o tentatie a veleitarismului la student ( a citi marii filozofi exhaustiv)
- lectura poate fi sistematica sau de tentatie (accidentala)
-filozofia trebuie in mod necesar combinata cu literatura, muzica, pictura, stiinta sau arta.

Aici se termina notitele pastrate ...

Niciun comentariu: